Право часто може бути дещо складним і бюрократичним - але чи повинно воно бути таким? Ми так не вважаємо, і наш шлях почався з великої амбіції:
Ми зробимо право більш доступним для тих, хто його дійсно потребує!
Назва "Інса" натхненна арабськими словами "Insaf", що означає справедливість, "Insan", що означає людина, та "Insaniyat", що означає людяність. Це стало основою нашого існування:
Люди в центрі уваги та правосуддя, на яке вони заслуговують.
До нас має бути легко прийти.
Має бути легко отримати допомогу.
Нас має бути легко зрозуміти.
Має бути легко знати, за що ти пла тиш.
Ласкаво просимо до адвокатського об'єднання "Інса"!
Ми ще не говоримо, що ми вже там, але у нас є величезне бажання стати найкращим робочим місцем у світі для наших співробітників!
Щоб досягти цього, ми створили кілька основних правил:
Ми натрапили на щось? Можливо, у вас є ще якісь пропозиції? Не соромтеся поділитися ними з нами!
Запишіться на безкоштовну відеоконсультацію з нами тут.
Ми надішлемо вам необов'язкову пропозицію з гарантією ціни та a відсоток ймовірності того, що ви виграєте справу.
Просто підпишіться за допомогою BankID - і ми поїхали!
Karvesvingen 5
0579 Oslo, Norway
Номер організації: 922 694 117
Рахунки слід надсилати на адресу insa@millor.no
E-mail: kontakt@insa.no
Тел: 21 09 02 02
Å få gjort håndverksarbeid i hjemmet kan være både spennende og nødvendig – enten det gjelder renovering, oppussing eller vedlikehold. Men hva gjør du hvis resultatet ikke blir som avtalt? Mange opplever dessverre at arbeidet ikke holder den kvaliteten som ble lovet, eller at arbeidet blir forsinket eller mangelfullt. Heldigvis har du som forbruker rettigheter – og mulighet til å reklamere.
Reklamasjon betyr at du gir beskjed til håndverkeren om at det er noe galt med det utførte arbeidet. Meldingen bør (men må ikke) være skriftlig og det må fremgå at du reklamerer på arbeidet.
Det er to frister du må forholde deg til:
1. Den absolutte fristen er 5 år etter at arbeidet ble avsluttet. Etter det kan du som hovedregel ikke klage, med mindre håndverkeren har opptrådt grovt uaktsomt eller i strid med god tro.
2. Den relative fristen er innen rimelig tid etter at du oppdaget, eller burde ha oppdaget, feilen. Dette betyr at du ikke kan vente i månedsvis etter at du har sett problemet – som regel bør du reklamere innen to til tre måneder.
Dersom det viser seg at det foreligger en mangel ved arbeidet, har du som forbruker flere muligheter:
1. Dokumenter mangelen.
Ta bilder, samle kvitteringer og skriv ned hva som er galt.
2. Send en skriftlig reklamasjon til håndverker.
Beskriv mangelen tydelig, og hva du krever (f.eks. retting, prisavslag). En e-post holder, men sørg for å kunne bevise at reklamasjonen er sendt.
3. Gi rimelig frist for svar.
To uker er som regel nok.
Dersom håndverkeren ikke svarer, avslår kravet eller ikke gjør noe med mangelen innen fristen, kan du kontakte Forbrukertilsynet for eventuell mekling. Er det tale om en stor sak, kan det lønne seg å kontakte advokat så snart du oppdager feilen.
For å redusere risikoen for konflikt, er det viktig å ha skriftlig avtale med håndverkeren, der pris, tidsramme og hva som skal gjøres, fremgår tydelig. Sjekk også referanser og om håndverkeren er registrert i Brønnøysundregisteret eller har sentral godkjenning - bruk seriøse aktører.
Dersom du oppdager feil eller mangler etter håndverksarbeid, har du rettigheter etter håndverkertjenesteloven. Det viktigste er å reklamere raskt og tydelig, og å vite hvilke krav du kan stille. Ved å ta grep tidlig, og dokumentere saken godt, stiller du sterkere – og øker sjansen for en god løsning. Ønsker du hjelp til å vurdere om du har en sak, eller trenger hjelp til å klage? Kontakt oss for et gratis møte.
Ved kjøp av kostbare varer som bil, båt, elektronikk eller møbler kan feil og mangler raskt føre til store økonomiske tap. Hvis du opplever problemer som ikke blir løst, eller møter du motstand fra selger, bør du ha disse tingene i bakhodet.
Forbrukerkjøpsloven gjelder når du som privatperson kjøper en vare fra en næringsdrivende – enten i butikk eller på nett. Loven gjelder uansett om varen er ny eller brukt, og om den er kjøpt i Norge eller fra en norsk nettbutikk. Den gjelder derimot ikke ved kjøp mellom to privatpersoner; da er det kjøpsloven som gjelder, og du har ikke et like sterkt ver
En vare har en mangel når den ikke samsvarer med det du ble forespeilet, enten i egenskaper, funksjon eller kvalitet. Det kan også være snakk om feilaktig markedsføring eller manglende opplysninger. Forbrukerkjøpsloven stiller klare krav til hva du som kjøper kan forvente, og gir deg vern mot slike mangler.
Hvis varen du har kjøpt viser seg å være mangelfull, har du rettigheter som i mange tilfeller lønner seg å bruke. I første omgang har selger rett til å forsøke å rette feilen (fkjl. § 29). Fører ikke det frem, kan du:
Heving er først og fremst aktuelt hvis retting eller omlevering ikke er vellykket. Heving kan derfor omtales som en sekundær kontraktsbruddsvirkning. Hvis selgeren beviser at mangelen er uvesentlig, kan ikke forbrukeren kreve heving. Typiske eksempel på når heving kan være aktuelt, er omfattende motorproblemer på en nyinnkjøpt bil, eller gjentatte feil som gjør det urimelig å vente på flere reparasjonsforsøk.
For å gjøre krav gjeldende, må du reklamere innen rimelig tid – normalt senest to måneder etter at du oppdaget mangelen. Den absolutte reklamasjonsfristen er to år, men for varer som er ment å vare lenger, som hvitevarer, elektronikk eller kjøretøy, kan den være opptil fem år.
Reklamasjonen bør alltid være skriftlig og inneholde en tydelig beskrivelse av feilen og hvilket krav du stiller. Det er ikke et krav etter loven at reklamasjonen er skriftlig, men du kan enklere bevise at denne er sendt innenfor rimelig tid hvis du har skriftlig bevis. Legg gjerne ved bilder, kvittering og eventuell dokumentasjon fra fagpersoner.
Mange er ikke klar over at rettshjelpsdekningen i innboforsikringen ofte kan dekke store deler av advokatutgiftene dine. Advokaten kan hjelpe deg med å vurdere om det foreligger en mangel i rettslig forstand, gi deg råd om videre fremgangsmåte og fremme krav overfor selger. Det er særlig nyttig dersom du ønsker å heve kjøpet eller kreve erstatning.
Er du usikker på om du har en sak, eller trenger hjelp til å klage? Kontakt oss for et gratis møte.
Å engasjere en håndverker for oppussing eller vedlikehold kan spare deg tid. Men hva gjør du når resultatet ikke lever opp til forventningene, enten det er forsinkelser, dårlig utført arbeid, eller uenigheter rundt ferdigstillelse? I denne guiden forsøker vi å gi deg en oversikt over rettighetene dine og hvordan du best går frem om håndverkeren din ikke leverer som avtalt.
Forholdet mellom deg som forbruker og håndverkeren reguleres av håndverkertjenesteloven. Loven er utformet for å beskytte deg og skal sikre blant annet:
Oppdager du feil, mangler, eller at håndverkeren har utført dårlig arbeid, er rask og systematisk handling avgjørende:
Samle bevis. Ta detaljerte bilder og video av feilene, og noter når du oppdaget dem. Ta vare på all relevant dokumentasjon som kontrakter, tilbud, fakturaer og skriftlig kommunikasjon (e-post, SMS). God dokumentasjon kan styrke saken din, og gjør det enklere å bli hørt i at du har retten på din side.
Send en tydelig og skriftlig klage så snart som mulig. Beskriv nøyaktig hva du er misfornøyd med og hvilke feil du har funnet. Sett en rimelig frist for retting eller ferdigstillelse. God kommunikasjon tidlig kan løse mange tvister. Dette omtales som en reklamasjon, og er avgjørende for at du skal ha kravet ditt i behold og kunne fremme det videre hvis dere ikke kommer til enighet.
Dersom håndverkeren ikke følger opp, gir håndverkertjenesteloven deg flere alternativer:
Dersom dere ikke kommer til enighet, kan du kontakte Forbrukerrådet, Forbrukertilsynet eller Forliksrådet. Har du rettshjelpsforsikring via innbo- eller husforsikringen din, kan den ofte dekke deler av advokatutgiftene.
Er saken kompleks, kravet stort, eller føler du deg usikker på veien videre, kan det være lurt å kontakte en advokat. Vi kan bistå med å:
Er du usikker på om du har en sak, eller trenger hjelp til å klage? Kontakt oss for et gratis møte.
Зв'яжіться з нами, і ми безкоштовно з'ясуємо, з чим вам потрібна допомога!
Ring oss på 21 09 02 02
I sommer har flere av oss ferie, og vi har begrensede åpningstider.
Hvis det ikke er akutt, ber vi om at du booker et 15 minutters videomøte med oss ved å trykke på denne linken
Щось термінове?
Зателефонуйте нам за номером 21 09 02 02
Записатися на зустріч з нами
Записатися на зустріч з нами
Аудіоповідомлення через WhatsApp